Jak nie przytyć w Święta – czyli wigilijny stół w wersji fit

Święta to rodzinny czas, na stole pojawia się całe mnóstwo ulubionych dań przygotowanych przez najbliższe osoby. Niestety rodzinna uczta często kończy się przejedzeniem i niestrawnością. Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego po świętach jesteśmy tacy zmęczeni? Może przyczyna leży gdzieś indziej niż w natłoku obowiązków, czy sprzątaniu przedświątecznym? Przeanalizujemy dzisiaj sposoby na to, by nasz uczta wigilijna była łaskawsza dla naszego układu pokarmowego i zdrowia.

Jak nie przytyć w Święta – 1. Jakość, nie ilość!

W tradycyjnym polskim domu potrawy wigilijne pojawiają się tylko raz w roku, dlatego ciężko zatrzymać się po zjedzeniu trzech pierogów, filiżance barszczu i małej porcji śledzi. Do tego dochodzi jeszcze tradycja – obowiązek spróbowania 12 potraw. Jak przetrwać na rodzinnych spotkaniach pisaliśmy w naszym poprzednim artykule. Jak nie przytyć w Święta? Pamiętajmy, że święta trwają dłużej niż jeden wieczór, więc nie musimy wszystkiego zjeść w ciągu godziny. Jeżeli sami organizujemy świąteczną kolację zadbajmy, by jakość produktów była wysoka, nawet jeżeli ma być to kosztem ilości. Zdecydowanie lepszym wyborem będzie mięso drobiowe, takie jak indyk, czy kurczak zagrodowy z chowu bez antybiotyków, niż przetworzone produkty wieprzowe. Zwracajmy uwagę na składy produktów. W marketach można dostać wędlinę z indyka z bardzo dobrym i krótkim składem, jak i wędlinę wieprzową z całą masą szkodliwych dodatków. Ta sama zasada dotyczy np. mąki czy oleju. Wybierajmy mąkę orkiszową, gryczaną, jaglaną, a oleje tylko tłoczone na zimno.

Jak nie przytyć w Święta – 2. Również w Święta jedzmy 5 posiłków!

W czasie Świąt również przestrzegajmy zasady pięciu posiłków. Nawet jeżeli posiłkiem jest makowiec z filiżanką kawy to liczmy taki posiłek jako podwieczorek. Zamknięcie dnia w schemacie pięciu posiłków daje organizmowi szansę na strawienie spożytych dań. O tym jak ważne jest regularne spożywanie pisaliśmy w jednym z naszych artykułów. Święta to nie musi być czas, w którym przybieramy na wadze. Więc jak nie przytyć w Święta? Nie biesiadujmy przy stole od rana do wieczora zmieniając jedynie talerze. Spędźmy z bliskimi czas w inny sposób. Jeżeli jesteśmy w swoim domu, to po każdym posiłku posprzątajmy wszystkie dania ze stołu, by nie kusiły. W ten sposób będzie nam łatwiej uniknąć podjadania.

Jak nie przytyć w Święta – 3. Pijmy wodę!

To kolejna zasada, która i na co dzień gości w naszych dietach. Aby wspomóc trawienie, pijmy wodę między posiłkami. O wodzie przypominamy wielokrotnie, a o tym jak jest ważna też już pisaliśmy w osobnym artykule. Zostawmy już kawy, mocne herbaty, czy napoje gazowane. Nasz organizm i tak ma sporo pracy, nie utrudniajmy mu więc zadania. Woda mineralna, niskosodowa wspomoże pracę jelit, zapobiegnie zaparciom oraz nawodni nasz często odwodniony zimą organizm. Woda może być ciepła z odrobiną cytryny, czy plastrem imbiru. Zacznijmy też tym napojem każdy kolejny dzień, by zachować zdrowie i oczyścić organizm.

Jak nie przytyć w Święta – 4. Nie rezygnujemy z aktywności fizycznej!

Aktywność fizyczna jest zawsze wspaniałym sposobem na wspólne spędzenie czasu. Można wyjść na spacer do pobliskiego parku, czy lasu. Być może wypad na basen lub na ściankę wspinaczkową okaże się ciekawą atrakcją dla całej rodziny. Jeżeli pogoda będzie sprzyjać to zabawy na śniegu są wspaniałe nie tylko dla dzieci. Wszelkie gry ruchowe napawają rodzinę śmiechem i dobrym nastrojem.

Jak nie przytyć w Święta – 5. Przygotuj swój organizm!

Warto kilka dni przed świętami jeść lżejsze potrawy, bogate w warzywa, owoce, pełnoziarniste kaszę. Zmniejszmy na ten czas ilość nabiału, mięsa, smażonych dań, czy słodyczy. Pijmy więcej wody, a mniej kawy. Warto zadbać również o zdrowy sen. Wietrzmy sypialnię przed położenie się do łóżka, zrelaksujmy się, powdychajmy naturalne olejki z lawendy, sosny czy drzewa sandałowego.

Jak nie przytyć w Święta – 6. Małe-wielkie zmiany!

Przygotowując posiłki na stół wigilijny zadbajmy o to, by przyjęły zdrowszą formę. Możemy zamienić majonez na jogurt naturalny albo przynajmniej śmietanę, kiełbasę wieprzową w bigosie na mięso drobiowe, a pierogi podać w formie upieczonej, a nie podsmażonej. To są drobne zmiany, które przy takiej mnogości dań nadają im bardziej lekkostrawny wymiar. Pamiętajmy o przyprawach takich jak: majeranek, anyż czy kminek, które wspomogą pracę układu pokarmowego. Jeśli nie macie czasu gotować, nie lubicie tego lub nie potraficie, możecie zamówić zdrowe potrawy bez pszenicy, cukru, majonezu, z mniejszą ilością tłuszczu, w Slow Chef Catering Dietetyczny. Tradycyjne potrawy w dietetycznej odsłonie na pewno nie przysporzą problemów żołądkowych.

Jak nie przytyć w Święta – 7. Po wszystkim posprzątaj swój organizm!

Święta trwają w zasadzie niecałe 3 dni i ani dnia dłużej. Przygotujmy tyle jedzenia, by nie została lodówka wypełniona po brzegi sałatkami jarzynowymi, makowcami i pierogami. Jeżeli jednak nasze szacowania nie pójdą pomyślnie i zostaniemy z górą jedzenia, to być może część z tych dań można zamrozić albo oddać do jadłodzielni, w której będą mogli się posilić najbiedniejsi.  Gdy już lodówka po świętach jest wyczyszczona, zakupmy warzywa, owoce, kasze, siemię lniane i przez kilka dni budujmy swoją dietę na tych produktach, które dzięki dużej zawartości błonnika zapewnią naszym jelitom komfort i wspomogą ich pracę. Pamiętajmy o piciu wody, można wprowadzić również świeże soki, najlepiej sprawdzą się te zielone – na bazie jarmużu, szpinaku czy natki pietruszki. Jedzmy zupy na wywarze warzywnym, koktajle owocowe i sałatki. Na pomoc w obciążeniu układu pokarmowego wychodzi nam również herbatka z kopru włoskiego.

Przede wszystkim nie dajmy się zwariować w tym grudniowym szaleństwie. Słuchajmy potrzeb swojego organizmu, obserwujmy jego reakcje i pomagajmy mu w tej ciężkiej pracy. Spędzajmy z rodziną czas w różnej formie. Pijmy dużo wody, śmiejmy się i ruszajmy, a w sylwestrową noc będziemy mogli się cieszyć płaskimi brzuchami i z całą mocą energii przywitać 2019 rok!

 

Comments:0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *