Dieta bez nabiału i bez glutenu – nowa moda czy kuracja zdrowotna?

Czy dieta bez nabiału jest zdrowsza niż pozostałe diety? O dietach eliminacyjnych pisaliśmy już wiele razy. Żyjemy w czasach, w których dotykają nas alergie od pierwszych miesięcy życia. Jednak coraz częściej po diety eliminacyjne sięgają osoby, które nie mają alergii pokarmowych. To moda, chęć zadbania o figurę, czy może zdrowie? Dzisiaj odpowiemy na pytanie co daje dieta bez nabiału i bez glutenu oraz kiedy warto ją stosować.

 

Nabiał stał się w ostatnich miesiącach mocno krytykowanym składnikiem diety. Coraz częściej mówi się o słabej jakości mleka, ze względu na to, że po pierwsze krowy są często i przez długi czas dojone, a po drugie mleko, które jest sterylizowane lub pasteryzowane jest pozbawione wartości odżywczych, ponieważ krowy coraz rzadziej wychodzą jeść na łąkę i są karmione paszą. Trudno nie zgodzić się z tymi argumentami, jakość żywności z roku na rok spada, a świadomość konsumentów rośnie. Nic więc dziwnego, że coraz popularniejsza staje się dieta bez nabiału.

 

Co złego jest w nabiale?

Nabiał przede wszystkim jest krytykowany za laktozę, o której pisaliśmy w artykule o diecie bezlaktozowej. Stąd na rynku możemy znaleźć produkty nabiałowe z dodatkiem enzymu – laktazą, dzięki której nasz mleko, jogurty i sery stają się bezlaktozowe.

Drugim czynnikiem, który może szkodzić naszemu organizmowi jest kazeina. Jest to białko, które znajduje się w krowim nabiale. Kazeina w procesie przemian w organizmie tworzy homocysteinę, która może blokować żyły i tętnice przyczyniając się do chorób układu krążenia. Zbyt duża ilość kazeiny w diecie może też przyczyniać się do odkładania złogów w woreczku żółciowym, co z kolei może być przyczyną problemów trawiennych, czy kamieni żółciowych.  W mleku krowim możemy znaleźć również hormon wzrostu, który może zaburzyć gospodarkę hormonalną zarówno dzieci jak i dorosłych.

Nabiał jest również źródłem białka, które choć potrzebne w naszej diecie to nadal jest często nadużywanym makroskładnikiem. Piramida żywienia, o której pisaliśmy w jednym z naszych pierwszy artykułów namawia do budowania bazy diety na fundamencie węglowodanów takich jak warzywa i owoce. Nabiał, o ile zdecydujemy się spożywać, powinien stanowić dodatek, a nie podstawę naszych dań.

 

Co daje dieta bez nabiału i bez glutenu?

Dieta bez nabiału i bez glutenu jest dietą pozbawioną największych alergenów, które występują w żywności. Pozwala odciążyć układ pokarmowy, oczyścić go ze złogów jelitowych, przywrócić harmonię. Dieta taka bardzo często zalecana jest osobom z różnymi chorobami- od chorób autoimmunologicznych, przez problemy jelitowe, aż po choroby nowotworowe. Jest to dieta odkwaszająca (o zakwaszeniu organizmu pisaliśmy z jednym z naszych poprzednich artykułów).

Dieta taka opiera się na produktach roślinnych – warzywach, owocach, orzechach, olejach tłoczonych na zimno, może być z dodatkiem mięsa i ryb. Zaleca się, by dania były przygotowywane na wolnym ogniu, podawane z dodatkiem świeżych ziół i aromatycznych przypraw. Ważne jest, by nie rozgotowywać dań, by jak największa ilość składników była surowa lub lekko ugotowana. Taka dieta jest lekkostrawna, nie powoduje wzdęć, uspokaja jelita, pozwala przywrócić poprawną florę bakteryjną jelit.

 

Całe życie na diecie…

Dieta w naszym rozumieniu to sposób żywienia, który sprzyja naszemu organizmowi i pasuje do naszego gustu kulinarnego oraz trybu życia. Jednak nasze życie jest zmienne, niekiedy mamy mniej czasu na gotowanie, przez co coraz częściej sięgamy po gotowe dania, pomijamy śniadania, zwiększamy ilość kawy, zmniejszamy godziny snu. To wszystko sprawia, że nasz organizm potrzebuje coraz więcej energii, a my dostarczamy mu coraz mniej wartościowego „paliwa”. Warto po takim maratonie zrobić oczyszczanie organizmu, by zregenerował się, odżywił oraz pozbył tego co zbędne.

 

Czy dieta bez nabiału i bez glutenu to dieta odchudzająca?

Sama eliminacja pewnych grup produktów nie gwarantuje pozbycia się nadmiaru tkanki tłuszczowej. Dieta eliminacyjna może być dietą odchudzającą, jeśli jest ułożona przez dietetyka, jednak eliminacja nie jest sposobem na odchudzanie, a może być sposobem na poprawę stanu zdrowia i samopoczucia. A skąd mamy wiedzieć, że dieta bez nabiału jest dla nas odpowiednia? Jeżeli po diecie wracamy do produktów bogatych w alergeny to obserwujmy organizm, może się okazać, że nasz organizm gorzej sobie radzi z jakimś produktem, np. z kaszą manną, ale inne glutenowe produkty nam służą. W takim przypadku zbędna jest całkowita eliminacja glutenu. Nie wpadajmy w szablony mód żywieniowych tylko dostosowujmy nasze żywienie do naszego organizmu, bo nikt nie zna go lepiej jak my sami.

 

 

Comments:0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *