Dobre bakterie naszą tarczą obronną

Czy wiesz, że w organizmie ludzkim mieszkają dobre i złe bakterie? Flora bakteryjna jelit odgrywa znaczącą rolę w procesie odchudzania, jak i utrzymaniu dobrego stanu zdrowia. Do tej pory bakterie zapewne kojarzyły Ci się tylko z czymś złym i niepożądanym. A samo jelito grube jest uzbrojone w 4 tysiące gatunków różnych bakterii – to prawdziwa armia, która stoi na straży zdrowia naszego organizmu! Dziś wyjaśniamy, dlaczego w diecie powinniśmy dbać o naszych prywatnych żołnierzy.

 

Po co nam te bakterie?

Flora bakteryjna jelit zaczyna się kształtować już podczas porodu i od tego czasu codziennie oddziałujemy na nią pożywieniem, lekami i trybem życia, kształtując zarówno dobre jak i złe bakterie. Dobre bakterie jelitowe przede wszystkich chronią nasz układ odpornościowy, dbają o to, byśmy wydalali złe bakterie, które dostają się do jelit. Dobre bakterie biorą również udział w trawieniu treści pokarmowej oraz w produkcji witaminy K i B. Szacuje się, że dorosła osoba, może mieć w swoim ciele nawet do 2 kg dobrych, zdrowych bakterii. Dbanie o florę jelitową korzystnie wpływa na poziom cholesterolu LDL, który zostaje wydalony przy odpowiedniej równowadze jelitowej. Natomiast złe bakterie przede wszystkim zaburzają naszą dobrą florę bakteryjną i zmniejszają jej ilość, ale również utrudniają trawienie, niekorzystnie zmieniają pH w jelitach, co może przyczynić do procesów gnilnych i wytwarzania środowiska sprzyjającemu rozwojowi drożdży i innych bakterii patogennych. Nasze jelita powinny być zasiedlone tylko przez dobre bakterie, by spełniać swoje wszystkie role, w tym walkę ze złą florą. Co zrobić, by wzmocnić, a potem utrzymać poprawny mikrobiom? O tym poniżej.

 

Oznaki zaburzenia flory bakteryjnej

Sygnałami, które mogą świadczyć o problemach z florą bakteryjną są częste wzdęcia, gazy w jelitach, rozwolnienia, biegunki, głośne odgłosy z układu pokarmowego, bóle brzucha. Poza tym biciem na alarm są też problemy z cerą, nadpotliwość, niedobór witamin pomimo zdrowej diety.

 

Co niszczy naszą mikrobiotę jelitową?

Zdecydowanie największy wpływ na florę bakteryjną jelit ma nasze jedzenie. Niezdrowa dieta może bardzo zniszczyć naszych naturalnych obrońców, ale spokojnie – są też sposoby żywieniowe, by odbudować, wzmocnić i utrzymać w zdrowiu dobre bakterie. Mamy również pozażywieniowe czynniki, które zakłócają spokój naszej florze, należą do nich: alkohol, sztuczne dodatki do żywności, większość leków, stres, zaparcia, biegunki, choroby układu pokarmowego, osiadły styl życia, dieta bogata w białko.

 

Co jeść, by wspierać rozwój dobrych bakterii?

Produkty fermentowane, takie jak kefir, maślanka, jogurt są doskonałym źródłem bakterii zasiedlających nasze jelita. Warto zadbać o dobry skład tych produktów i unikać dodatku cukru. Kolejną grupą są nasze polskie kiszonki – ogórki kiszone, kapusta kiszona, zakwas buraczany, to podstawa surówek w każdym polskim domu. Te produkty poza sporą ilością wartościowych bakterii mają również ogrom witaminy C, która szczególnie potrzebna jest w okresie przeziębień.

 

Kolejny raz podkreślamy rolę błonnika, który wspomaga pracę jelit, więc warto dodać do diety płatki owsiane, kasze, brązowy ryż, pieczywo pełnoziarniste, otręby, siemię lniane. Te produkty pomogą zadbać o porządki w naszych jelitach, ale również są cudowne w przypadku diet odchudzających – dają sytość, energię i dbają o nasze talie.

Czy codziennie w Twojej diecie występują produkty wspomagające pracę jelit? Jakie masz sposoby na dbanie o układ pokarmowy? My stawiamy na wodę, produkty bogate w błonnik i kiszonki!

Dietetyk, mgr inż. Zuzanna Janicka

Comments:2

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *