Wakacyjne oczyszczanie organizmu, czyli jak zrzucić zbędne kilogramy i poczuć się tego lata lekko i zdrowo!

Lato to idealny czas na oczyszczanie organizmu z toksyn, zalegających resztek pokarmowych, by móc poczuć się lżej, zdrowiej i bardziej komfortowo na plaży czy podczas wyczekanego zwiedzania Luwru. W czasie zimy jadamy często mniej warzyw i owoców, więcej słodyczy czy tłustych dań, często mamy mniejszą aktywność fizyczną, a wodę (więcej o tym, jak bardzo ważne jest picie wody pod tym linkiem) zastępujemy herbatą. Jak oczyścić się przed wakacjami, by w pełni cieszyć się słońcem i szumem fal? O tym dzisiaj!

 

Skąd się biorą zanieczyszczenia w naszym organizmie?

Organizm robi wszystko co w jego mocy, by regularnie czyścić nas z toksyn, jednak bardzo często pożywieniem, stylem życia, brakiem aktywności fizycznej utrudniamy mu tę pracę, zakwaszając organizm. Zmiana pH organizmu z alkalicznego na kwaśne nazywa się powszechnie zakwaszeniem organizmu. Może objawiać się wzdęciami, zaparciami lub biegunkami, uczuciem ciężkości po spożyciu posiłku, brakiem energii. Przyjrzyjmy się co najbardziej zakwasza nasz organizm.

 

  1. Pierwszą grupą żywieniową, która mocno zanieczyszcza nasz organizm są produkty wysokoprzetworzone z dodatkiem konserwantów. Przez wysoką zawartość soli, tłuszczu, chemicznych ulepszaczy smaku, przy jednocześnie niskiej zawartości błonnika, są dla organizmu potwornie ciężkostrawne, powodują wzdęcia, gazy, odbijanie.
  2. Słodycze to kolejna grupa produktów, która jest uciążliwa dla organizmu. Po pierwsze cukier, który mocno ingeruje i psuje naszą florę bakteryjną jelit, a po drugie bardzo często duże ilości: słodzików, spulchniaczy, mąki pszennej, oleju palmowego, tłuszczu utwardzonego, które są bezwartościowe dla naszego organizmu, a układ pokarmowy musi się bardzo mocno napracować, by wydalić je z organizmu. To grupa produktów, którą jako pierwszą eliminujemy podczas odchudzania.
  3. Dieta wysokobiałkowa to zapewnienie organizmowi pracy 24 godziny na dobę. Piramida żywienia człowieka (o której możecie przeczytać pod tym linkiem) zaleca nam, żeby podstawą diety były produkty zbożowe, warzywa i owoce, a nie nabiał oraz mięso. Wciąż bardzo często odwraca się te proporcje na korzyść produktów białkowych, które przez skomplikowane wiązania aminokwasowe oraz niską zawartość błonnika są dla organizmu ciężkostrawne, co oznacza, że organizm godzinami pracuje nad ich strawieniem i wkłada w to dużo pracy.
  4. Dieta uboga w płyny utrudnia przesuwanie treści pokarmowej wzdłuż długiego i krętego układu pokarmowego. Niskie spożycie wody ułatwia odkładanie się niestrawionych resztek pokarmowych w zakamarkach jelit, które są świetną pożywką dla bakterii nieprzyjaznych dla naszej naturalnej flory jelitowej. Może to powodować zaparcia, wzdęcia, uciążliwe gazy.

 

Naturalne systemy czyszczące w organizmie

Organizm ma kilka systemów, dzięki którym regularnie, codziennie wydala z organizmu toksyny, produkty przemiany materii. Głównymi drogami są nerki i jelita, które właściwie 24 godziny na dobę dbają o to, by pozbyć się z organizmu tego, co nie jest dla nas korzystne. Kolejnym, bardzo dużym powierzchniowo „narzędziem”, które dba o porządek w naszym ciele jest skóra. To ona jest odpowiedzialna za wydzielanie wraz z potem toksyn. Warto podkreślić, że nadpotliwość często jest powiązana z zanieczyszczeniem organizmu, a nie złośliwością organizmu. Nasza reakcja w postaci używania blokerów potu ma niestety odwrotny skutek, gdyż zwiększają one ilość toksyn w organizmie. Układ oddechowy to następny „czyściciel” naszego organizmu, który dba od nosa aż po płuca, by powietrze, którym oddychamy było jak najczystsze.

 

Jak naturalnie oczyścić swój organizm?

Przy oczyszczaniu organizmu należy odrzucić z diety żywność wysokoprzetworzoną, słodycze, alkohol, konserwanty, cukier, kawę. Powinniśmy zminimalizować ilości pieczywa, makaronów i ziemniaków, a zastąpić je kaszami pełnoziarnistymi, warzywami i owocami. W diecie oczyszczającej powinno być minimum 2 litry wody dziennie, by pomóc oczyścić układ pokarmowy. Dodatkowo, by wspomóc pracę jelit można dodawać do posiłków otręby, siemię lniane, płatki owsiane, by zwiększyć ilość błonnika – naturalnego czyściciela jelit. Dieta powinna składać się z 4 posiłków, by dać czas na pracę oczyszczającą, a nie tylko trawiącą układu pokarmowego. Wszystkie te zmiany wspomagają proces odchudzania organizmu.

 

Podczas oczyszczania nie powinno się wykonywać większej aktywności fizycznej. Zalecana jest gimnastyka, spacery, jazda rowerem. Dodatkowym czynnikiem zakwaszającym nasz organizm jest stres i mała ilość snu. Warto, by czas oczyszczania organizmu przypadał na mniej intensywny grafik w pracy, nie obfitujący w stresujące wydarzenia czy spotkania.

 

Jak długo powinna trwać taka dieta?

To jest bardzo indywidualne pytanie. Czas sprzątania mieszkania zależy od ilości bałaganu. Dlatego analogicznie – wraz ze zwiększeniem ilości zanieczyszczeń w naszym organizmie, wydłuża się czas oczyszczania jelit. Jeżeli codziennie w Twojej diecie pojawiają się produkty zanieczyszczające organizm, to minimalny czas oczyszczania wynosi trzy tygodnie. Osoby, które na co dzień zdrowo się odżywiają powinny taką dietę stosować do dwóch tygodni.

 

A Ty jak dbasz o stan swojego organizmu? Skrupulatnie dobierasz produkty w diecie, czy raczej się tym nie przejmujesz? Jeśli chcesz coś zmienić w swoim stylu życia, zrzucić zbędne kilogramy, to każdy moment jest dobry. Możesz zacząć już dziś oczyszczać swój organizm, który odwdzięczy Ci się zdrowiem, witalnością i lepszą sylwetką!

Dietetyk, mgr inż. Zuzanna Janicka

 

Comments:0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *