Dieta wegetariańska

Boczniaki ze śliwkami i orzechami włoskimi

Jako że pogoda nas w tym roku nie rozpieszcza, nie mamy co liczyć w pierwszych dniach wiosny na nowalijki. Zatem skoro u nas jeszcze zima, proponuję przyrządzić boczniaki. Stanowią one alternatywę dla wegetarian i wegan, mogą być przekąską albo dodatkiem do chleba na śniadanie czy kolację. Boczniaki w wersji zimowej ze śliwkami, orzechami włoskimi oraz dressingiem balsamicznym polecają się serdecznie.

 

Składniki:

  • 200 g boczniaków
  • 30 g suszonych śliwek
  • 30 g orzechów włoskich
  • pół cebuli
  • olej kokosowy tłoczony na zimno do smażenia boczniaków

 

Dressing balsamiczny

  • 7 łyżek oleju rzepakowego tłoczonego na zimno
  • 5 łyżek octu balsamicznego
  • łyżeczka tymianku
  • sól morska i biały pieprz

 

Przygotowanie

Boczniaki delikatnie myjemy lub oczyszczamy szczoteczką. Jeśli chcemy umyć boczniaki, musimy zrobić to szybko, gdyż boczniaki natychmiast wchłaniają wodę. Następnie podsmażamy boczniaki na oleju kokosowym do miękkości. Tak przygotowane boczniaki wystudzamy.

Wystudzone boczniaki układamy w słoiku lub w misce, każdą warstwę przekładamy śliwkami, orzechami i cebulą. W osobnym naczyniu dokładnie mieszamy składniki dressingu balsamicznego i zalewamy nim boczniaki. Smacznego!

 

Produkty

  • Olej kokosowy z pierwszego tłoczenia, tłoczony na zimno dzięki tej metodzie tłoczenia zachowuje wszystkie cenne wartości odżywcze. Zawiera m.in. witaminę B2, B6, C i E, kwas foliowy, potas, żelazo, fosfor, wapń, magnez, jod oraz kwas laurynowy. Niewątpliwie największą zaletą oleju kokosowego nierafinowanego jest to, że nie powoduje przyrostu tkanki tłuszczowej. Posiada wysoką temperaturę dymienia. Składa się głównie z kwasów tłuszczowych nasyconych – odpornych na utlenianie w wysokich temperaturach. Jest idealny do smażenia i pieczenia oraz do dań na zimno. Jako jedyny z tłuszczów roślinnych, podczas obróbki cieplnej nie zamienia się w szkodliwe dla zdrowia tłuszcze trans.
  • Olej rzepakowy tłoczony na zimno jest źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych – linolowego (omega-6) i linolenowego (omega-3), w idealnej proporcji 2:1. Są one potrzebne do prawidłowej pracy serca i funkcjonowania układu krwionośnego, pracy nerek oraz dobrej kondycji skóry. Olej rzepakowy zawiera również cenny kwas oleinowy, który zmniejsza zawartość złego cholesterolu LDL i poprawia stosunek dobrego HDL do złego LDL. Należy jednak pamiętać, że olej rzepakowy tłoczony na zimno powinniśmy stosować jedynie na zimno, a więc do dressingów, sałatek itp.

Comments:0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *